objektif Pendidikan Seni

by Nas Ismail on Sabtu, 10 Oktober 2009

Menyedari dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan kaitan dengan keselesaan hidup.

Objektif ini merupakan objektif yang kesembilan dan merupakan kesinambungan daripada objektif yang sebelumnya. Objektif ini adalah bertujuan mendidik serta memupuk masyarakat supaya menyedari dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan juga kaitan dengan keselesaan hidup. Objektif ini dapat dilihat melalui topik – topik pangajaran Pendidikan Seni Visual di sekolah menengah iaitu daripada subtajuk apresiasi seni visual dan melalui pengalaman estetik yang diterapkan di dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Pendidikan Seni di sekolah menengah. Objektif ini juga merupakan objektif yang amat penting terutamanya dalam melahirkan modal insan yang mempunyai nilai – nilai murni yang diselitkan di dalam Pendidikan Seni Visual.
Objektif ini telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dan perlu dilaksanakan oleh tenaga pengajar iaitu guru. Objektif ini dapat memberi kesan yang positif kepada masyarakat Malaysia jika dapat dicapai dengan sepenuhnya.


cara mencapai objektif.

Objektif ini boleh dicapai melalui penerapan nilai – nilai yang terdapat di dalam sukatan mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah iaitu menengah rendah (1,2,dan 3) dan juga menengah atas (4&5). Di dalam sukatan matapelajaran Pendidikan Seni Visual terdapatnya topik – topik yang memperkenalkan tentang Apresiasi pendidikan seni visual serta unsur – unsur estetika di dalam pengajaran pendidikan seni. Melalui Pengajaran topik Apresiasi Seni Visual dalam pendidikan seni visual pelajar dapat menghayati serta menghormati suasana seni. Iaitu di dalam topik Apresiasi tersebut pelajar akan mempelajari tentang budaya – budaya masyarakat yang terdapat dalam negara Malaysia. Budaya – budaya di Malaysia adalah pelbagai kerana terdapatnya pelbagai kaum di Malaysia iaitu melayu, cina, india, kadazan, bidayuh dan sebagainya. Melalui apresiasi pelajar perlu mengetahui budaya – budaya yang terdapat di dalam kaum – kaum tersebut dan menghormati budaya – budaya yang dianuti oleh kaum – kaum yang hidup sebumbung di negara ini. Contohnya kepelbagaian anutan agama di Malaysia dan pelajar perlu menghormati agama- agama yang dianuti oleh masyarakat Cina, India dan Melayu. Contohnya melalui penghasilan karya yang bertemakan masyarakat majmuk di Malaysia di dalam pengajaran pendidikan seni visual pelajar juga perlu mengkaji tentang aspek budaya serta sejarah yang terdapat pada semua kaum yang terdapat di Malaysia. Pelajar akan mengkaji satu demi satu budaya dan secara tidak langsung dapat mengenali budaya tersebut dan menghormati budaya masing – masing dan budaya yang terdapat pada kaum lain di Malaysia.
Seterusnya pembelajaran Pendidikan Seni Visual di dalam kelas juga membolehkan pelajar menghargai suasana seni dalam persekitaran. Contohnya melalui pembelajaran tentang estetika seni di dalam seni visual pelajar dapat melahirkan rasa keindahan di dalam diri sendiri. Estetika merupakan nilai keindahan daripada estetika inilah pelajar dapat menilai unsur – unsur keindahan yang terdapat di persekitarannya. Contoh yang lebih jelas ialah di setiap pelusuk persekitaran kita terdapatnya unsur – unsur estetik seperti tumbuh – tumbuhan, haiwan dan sebagainya. Tumbuh – tumbuhan dan juga haiwan merupakan ciptaan tuhan yang mempunyai keindahan tersendiri. Melalui pembelajaran unsur seni warna pelajar juga dapat melihat kepada contoh warna yang terdapat di dalam persekitaran seperti warna harmoni yang terdapat pada tumbuh – tumbuhan dan bunga – bungan manakala warna panas dan warna sejuk dapat dilihat perubahan waktu iaitu senja berwarna merah (warna panas) tengahari yang berwarna biru (warna sejuk).
Secara tidak langsung pelajar akan dapat memahami hubungan seni dan persekitaran melalui pemerhatian dan penyelidikan. Kefahaman pelajar tersebut akan memberi nilai kesedaran terhadap alam persekitaran dan tidak sewenang – wenangnya mencemari alam sekitar dan keadaan ini membolehkan manusia hidup di dalam keadaan yang selesa. Nilai murni terhadap pembelajaran Estetika dapat disemai apabila pelajar memahami topik tersebut. Keadaan ini menyebabkan pelajar tidak akan membuang sampah dan apabila keadaan persekitaran kotor akan ada sifat tanggungjawab untuk membersihkannya. Selain itu juga di dalam pembelajaran Pendidikan Seni Visual guru juga perlu mendisiplinkan pelajar seperti membersihkan alatan – alatan dan studio setelah digunakan. Perkara ini dapat mendisiplinkan pelajar terhadap kebersihan.
Di samping itu seni juga mempunyai kaitan yang begitu kuat dengan keselesaan hidup. Iaitu semua manusia mementingkan sesuatu perkara yang indah dan selesa terutamanya di dalam kehidupan. Sifat ini merupakan sifat semulajadi manusia dan tidak dapat dikikis. Melalui objektif yang ke sembilan ini dapat di lihat di dalam topik pembelajaran komunikasi visual. Di dalam topik tersebut terdapatnya pembelajarn rekabentuk industri, tekstil dan beberapa lagi. Contohnya di dalam pengajaran rekabentuk industri terdapatnya unsur penting seperti penghasilan produk di dalam penghasilan produk perlunya kreativiiti supaya produk yang dihasilkan menarik dan mempunyai ciri ergonomik iaitu keselesaan dan juga keselamatan. Nilai ini dapat di terapkan di dalam jiwa pelajar tentang keselesaan. Selain itu seseorang pengguna juga akan memilih sesuatu barang yang mempunyai nilai kesenian atau estetik untuk digunakan dan juga mementingkan aspek keselesaan. Contohnya di dalam memilih kenderaan pengguna akan melihat dari segi rekabentuknya yang aerodinamik, cantik serta selesa digunakan.
Akhir sekali objektif ini mampu di capai apabila sistem pengajaran dan pembelajaran (P&P) diajar dengan sempurna serta sistematik. Guru juga perlu menerapkan nilai – nilai yang terdapat di dalam setiap topik pengajaran tersebut. Objektif ini merupakan objektif yang penting dan tidak boleh diabaikan.

Comments:

No Comments posted for objektif Pendidikan Seni

Leave a Reply